گردآوری پسماند های شهری و بیمارستانی , تفکیک از منشا
نوشته شده توسط : مدیر

کمپانی تمیز انرژی بنا دارنده محل کار فنی مهندسی بومی در مملکت کانادا در مورد انتقال علم فنی سرویس ها گردآوری آشغال های شهری و بیمارستانی , در اختیار گرفتن رایحه و ویروس , طرح تفکیک منبع اقدامات فراوان موثری را به کار آوره است که از آن پاراگراف پیاده سازی سیستم در دست گرفتن رایحه و ویروس با همیاری کمپانی ECOLO کانادا است .

در مورد انتقال علم فنی سرویس ها گردآوری آشغال های بیمارستانی و عفونی , اقدامات دوچندان موثری را به کار آوره است که از آن پاراگراف واردات خودروهای منحصر حمل آشغال های بیمارستانی و همینطور امحاء اصولی و استاندارد این مدل از پسماند های خطرناک می‌باشد . اجرای سیستم مدیر پسماندهای بیمارستانی و عفونی بوده و با به کار گیری از امکانات امروزی , نسبت به امحاء اصولی طبق مقررات و قانون ها مبادرت میشود .حمل نخاله ساختمانی مرکز تهران

طرح نوین مدیر پسمانده های بیمارستانی

با وجود روشهاي نوين جهت دفع پسماندهاي بيمارستاني در بسياري از بخشها كشور دفع اين پسماندهاي خطرناك کماکان به روش سنتي و از طريق ” دفن ” صورت مي‌گيرد . دفن پسماندهاي بيمارستاني , علاوه بر آلودگي‌هاي زيست محيطي و آبهاي زيرزميني , خطر توسعه و گسترش برخي از بيماريها را در پي داراست .

دفن پسمانده های بيمارستاني و عفوني به شيوه هاي كنوني در كشور مي تواند عواقب وپيامدهاي جبران ناپذيري بدنبال داشته باشد .

درین طرح جهت امحاء پسماندهاي بيمارستاني از شيوه هاي نوين و جديد و استاندارد مصرف شده شده‌است .

اکنون در بيشتر كشورهاي دنيا دفن پسماندهاي بيمارستاني به روش بي خطر كردن واستريل كردن صورت مي‌گيرد و اين شيوه جايگزين دفع كردن پسماندهاي بيمارستاني از طريق پلاسما كردن و دستگاه آشغال سوز شده‌است . دفن پسماندهاي بيمارستاني به روش كنوني و همچنين استعمال از آشغال سوزبه دليل آلودگي‌هايي كه به همراه داراست تحت عنوان يك معضل جدي تلقي مي‌شود .

در حین حاضر پسماندهاي عفوني مراكزبهداشتي درماني , مطب ها و آزمايشگاههاي تشخيص طبي ومراكز درماني اعم از بيمارستانها با زباله‌هاي شهري امحاء مي‌گردد كه بر بهداشت وسلامت مردمان تاثيرگذار است . به اين علت ادغام نمودن پسماندهاي شهري و بيمارستاني تهديدي است براي بهداشت شهروندان وكاركنان بخش سرویس ها شهري شهرداريها وسازمان هاي مديريت پسماند كه با اين قبيل پسماندها درتماس مي باشند .

كشورهاي پيشرفته وتوسعه يافته پيش از اين از آشغال سوز وسپس از طريق پلاسما , مبادرت به امحاء پسماندهاي عفوني مي‌كردند . اینک با به کار گیری از سيستم هاي استريل كردن و بي خطرسازي مبادرت به دفع پسماندهاي بيمارستاني مي‌كنند .

پسماندهاي بيمارستاني دربرگیرنده پسماندهاي عفوني , پسماندهاي پاتولوژيك , اجسام تيزوبرنده , پسماندهاي دارويي , پسماندهاي سرطان‌زا , پسماندهاي شيميايي , پسماندهاي راديواكتيو , كپسول‌هاي حاوي گازهاي پرفشار و پسماندهاي حاوي فلزات سنگين میباشند .

استانداردهاي ناظر بربهداشت محيط وحفاظت محيط ‌زيست از قبيل استاندارد EPA مرتبط با ايالات متحده آمريكا و راهنماي EC مرتبط با اتحاديه اروپا است . بيمارستان‌ها و مراكز درماني با اعتنا به وظيفه اصلي آن‌ها كه محافظت وتأمين سالم شهروندان است بايد مراقب آسيب‌هاي بهداشتي و زيست‌محيطي كه بوجود مي‌آورند , باشند .

براساس برآوردهاي اداره جهاني بهداشت در صورت تفكيك مطلوب پسماندها , پسماندها دربرگیرنده 80 درصد پسماندهاي عادي مراكز درماني , 15 درصد پسماندهاي پاتولوژيكي و عفوني , يك درصد اجسام تيزوبرنده , سه درصد پسماندهاي شيميايي و دارويي و كمتر از يك درصد پسماندها منحصر مواد راديواكتيو , كپسول‌هاي گاز , دماسنج‌هاي جيوه‌اي شكسته و باطري‌هاي مستعمل مي باشد .

شيوه هاي از بين بردن پسماندها مشتمل بر سوزاندن به وسيله زباله‌سوز , ضدعفوني شيميايي , عمليات حرارتي مرطوب , عمليات حرارتي خشك , استعمال از امواج ميكروويو , دفن كردن يا انباشته‌سازي و بي‌حركت سازي است . بر پايه طرح اداره جهاني بهداشت ( WHO ) پسماندهاي عفوني , پاتولوژيكي و اجسام تيزوبرنده با روشهاي گوناگون زباله‌سوزي از بين مي‌روند و ضدعفوني شيميايي پسماندها , روش ميكروويو , دفن كردن و تخليه در فاضلاب‌ها براي پسماندهاي سرطان‌زا , شيميايي و راديواكتيو انجام نمي‌شود .

در اين ميان به غیر از روش دفن كردن و تخليه در فاضلاب , تمامي روش‌هاي ياد شده براي از بين بردن اجسام تيزوبرنده به کارگیری مي‌شود . بحران اساسي در زمينه پسماند هاي بيمارستاني مديريت آن در مرجع , طریق توده آوري و حمل و دفع نهايي آن مي باشد . باتوجه به اينكه چالش اصلي در باب پسماند هاي بيمارستاني عدم تفكيك اجزاء آن ها در منشاء توليد مي باشد كه با پافشاري و پيگيري هاي وزارت بهداشت تعداد كمي از بيمارستان ها , آن نیز به طور غیر مناسب و غير بهداشتي کار تفكيك را انجام مي دهند .

مجلس توده آوري حمل و دفع پسماند هاي بيمارستاني را به عهده خویش توليد كنندگان ( بيمارستان ها ) نهاده است , البته تا هنگامي كه بيمارستان ها ومراكز درماني به تنهايي ورأساً با بستن قرارداد با شركت هاي خصوصي اين كار را انجام ندهند , شهرداري خویش را مؤظف مي داند كه نسبت به توده آوري ودفع آن مبادرت نمايد .

در حالي كه روزمره 50 هزار بدن پسماند بيمارستاني در كشور توليد مي شود , صرفا 11 بيمارستان كشور پسماند هاي خویش را ضدعفوني مي كنند . لحاظ به اينكه براساس مصوبه مجلس شوراي اسلامي , بيمارستان ها مسئول پسماند هاي توليدي خویش می‌باشند .

آشغال سوز بیمار ستان نیز فعال بوده البته وضعیت استاندارد را از لحاظ محل , حرارت و دودکش ندارد و چه بسا فاقد طول استاندارد و غربال میباشد و در اثر احتراق ناقص دود و ذرات آویزان در گوشه و کنار بخش شده که با دقت به مسکونی بودن ناحیه زیاد خطرناک است مقام موقت گردآوری هم حالت مشابهی داراست و شایان توجه این که مامورین شهرداری درهمین محل وبدون هیچ پوشش حفاظتی مبادرت به جداسازی آشغال هامی نمایند . علاوه بر حالت آشغال های بیمارستانی , بهداشت محیط همگانی مریض خانه هم در موقعیت مطلوب و مطلوبی قرار نداردو نیازمند بررسی های دورازشوخی می‌باشد .

براساس برآوردها حدود ۶۳۰ دسته ماده شیمیایی و دارویی در بیمار‌ستان مصرف می شود که ۳۰۰ جور آن سمی بوده . در کشور‌ایران بیشتراز ۸۰۰ بیمار‌ستان , ۷۰۸۹ واحد بهداشتی درمانی , ۱۶۲۸۵ منزل بهداشت و ۳۷۰۱ آزمایشگاه فعال وجود داردکه روزمره بالغ بر ۲۸۵ بدن پسماند ساخت می نمایند که دفع آنان مدیریتی درست و مطابقت و همخوانی با اصول مهند سی و بهداشت می طلبد . ( طبق آمار سال ۱۳۸۲ ) .





:: برچسب‌ها: حمل نخاله , حمل نخاله ساختمانی , حمل نخاله در تهران ,
:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 فروردين 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: